مجتمع تجاری زیتون اهواز

 پروژه زیتون اهواز نخستین پروژه بازاریابی و فروش شرکت دوان ایرانیان در زمینه املاک تجاری است. همکاری شرکت دوان ایرانیان با این پروژه یک سال پس از پایان ساخت مجتمع آغاز شد. دوان ایرانیان پس از عقد قرارداد، به عنوان نخستین گام عملکردی خود در این پروژه، اقدام به تحقیقات جامع و کاملی از بازار تجاری شهر اهواز کرد. مطالعه وضعیت شهر از حیث اجتماعی- اقتصادی، مسیرهای تردد شهری، انواع مالکیت، بازه قیمتی در مناطق گوناگون شهر، راسته های تجاری، آداب و رسوم و فرهنگ مردمان شهر و بررسی سبک زندگی افراد از جمله سرفصل های این مطالعات محسوب می شد.

پروژه زیتون اهواز، واقع در خیابان زیتون کارمندی اهواز یکی از مناطق اعیان‌نشین این شهر واقع شده است. این منطقه در زمان آغاز به فعالیت شرکت دوان در سال 1388 یک منطقه در حال توسعه محسوب می شد. با این حال، نتایج حاصل از مطالعات میدانی تیم متخصص دوان، حاکی از وجود پتانسیل بسیار خوب رشد برای این منطقه بوده. از همین رو این موضوع در راستای کسب موفقیت بازاریابی و فروش پروژه به کار گرفته شد. مجتمع زیتون با 143 واحد تجاری در 6 طبقه توسط شرکت کارنیک سازه، کارفرمای با تجربه در زمینه ساخت املاک مسکونی و تجاری ساخته شده است. با این حال در زمان آغاز به فعالیت فروش علیرغم پتانسیل‌های بالقوه در آن، با چالش‌های بسیار جدی نیز مواجه بود.

دوان ایرانیان موفق شد با تحلیل درست فضای شهری، الگوی توسعه آن را پیش بینی و این پتانسیل رشد را در قیمت گذاری لحاظ کند. روش های گوناگون قیمت گذاری انجام و پس از دریافت بازخورد های کارفرما و مشتریان بالقوه، بهترین روش قیمت گذاری انتخاب شد. اولین هدف شرکت دوان ایرانیان در این پروژه با توجه به شرایط و ویژگی‌های آن، بازاریابی غیرمستقیم بود.

چطور می توان بدون استفاده از ابزارهای تبلیغاتی رایج، پروژه ساختمانی را به بهترین نحو به جامعه مخاطبین معرفی کرد؟

به دلیل مقاربت مقطع زمانی ورود دوان ایرانیان به این پروژه با نوروز، ایده برگزاری جشنواره نوروزی در مجتمع تجاری افتتاح نشده زیتون ارائه شد. پس از اخذ تمام مجوزهای لازم جهت برگزاری جشنواره نوروزی، از برخی از مسئولین شهری جهت افتتاحیه دعوت به عمل آمد. در واقعیت افتتاحیه جشنواره نوروزی با افتتاح مجتمع تجاری زیتون متقارن گردید. برگزاری جشنواره های داخلی و متناسب با سطح پروژه و مخاطبین آن، دعوت از برخی از مسئولین شهری جهت افتتاحیه و ایجاد حال و هوای افتتاحیه، اهدای بن‌های تخفیف به برخی از مسئولین و مردم، انجام قرعه کشی و … برخی از اقدامات مؤثر در استقبال مردم از این جشنواره بوده است.

اقدامات تأثیرگذار شرکت دوان ایرانیان در پروژه تجاری زیتون اهواز:

    –  طراحی لوگو برای مجتمع تجاری

    –  برگزاری جشنواره نوروزی 12 روزه و جذب صاحبان کسب ‌و کار نامی شهر اهواز

    –  طراحی و استقرار دفتر مدرن و به روز فروش در مجتمع تجاری در زمان جشنواره نوروزی

    –  عکسبرداری و فیلمبرداری از استقبال مردمی جهت استفاده در مستندسازی و اعتمادسازی هرچه بیشتر به پروژه

    –  تبلیغات محیطی ارزان و تأثیرگذار در زمان برگزاری جشنواره نوروزی

    –  رو نمایی از کارایی عملکردهای نوین مرکز خرید هم به صاحبان کسب و کار و هم به عموم مردم

    –  شناسایی مشتریان بالقوه پروژه

با روانه شدن سیل جمعیت به مجتمع، رفته رفته کاسبان بیرونی و کاسبانی که با هوشمندی برای نمایشگاه انتخاب شده بودند با دفتر فروش ارتباط برقرار کردند و قفل فروش این مجتمع شکسته شد . درنهایت نیز تجربه ای برای واگذاری، تبلیغات و تحقیقات بازاریابی چریکی و استراتژی بازاریابی هدفمند در مرکز تجاری در سال های اولیه شرکت دوان ایرانیان رقم خورد.

نهایتاً با وجود عدم تعهد کارفرما به قرارداد منعقدشده، شرکت دوان ایرانیان تماماً به قرارداد خود عمل نمود و این پروژه را با موفقیت به اتمام رساند و آن را به یکی از موفق‌ترین و بهترین پروژه‌های آن منطقه از نظر پویایی و سودآوری تبدیل نمود که قطعاً ذکاوت و هوشمندی تیم متخصص شرکت دوان ایرانیان از عوامل اساسی و مؤثر در این موفقیت بوده است.