بازاریابی دیجیتال Digital Marketing

بازاریابی دیجیتال یک عبارت جامع است که همه کانال ها و روش هایی که از طریق آن ها میتوانید محصولات و خدمات خود را از طریق دستگاه های الکترونیکی یا اینترنت ترویج و تبلیغ کنید را در بر میگیرد.

بازاریابی دیجیتال بازاریابی هدفمند، قابل اندازه گیری و تعامل محصولات و خدمات با استفاده از فناوری های دیجیتال، در جهت رسیدن به مشتری نهایی است. کایرز کوفسکی و همکاران چرخه بازاریابی دیجیتال را در قالب 5 مرحله جذب، درگیر کردن، حفظ، یادگیری و در نهایت ارتباط با مشتری بیان می کنند.

بازاریابی دیجیتال به بازاریابی محصولات یا خدمات با استفاده از فناوري هاي دیجیتال اطلاق  می گردد. در نگاه اول ممکن است فقط بازاریابی اینترنتی مد نظر آید، اما به طور کلی این نوع بازاریابی با ابزارهاي گوناگونی از جمله تلفن هاي موبایل، نمایش هاي تبلیغاتی و رسانه هاي دیجیتال دیگر صورت میگیرد. از طرفی هدف بازاریابی رفع نیازها و ارضاء خواسته هاي مصرف کنندگان به بهترین شکل ممکن می­باشد.

بازاریابی دیجیتال نوعی از بازاریابی است که از طریق کانال هاي دیجیتال چه آنلاین و چه غیرآنلاین انجام میشود. در این روش، از تمامی ظرفیت­ها و کانال­هاي ممکن و موجود در دنیاي دیجیتال استفاده می شود تا اطلاعات به مشتري  یا مصرف کننده رسانده شود. به بیان دیگر بازاریابی دیجیتال، دستیابی به اهداف بازاریابی را با استفاده از روش ها و ابزارهاي دنیاي فناوري دیجیتال ممکن می سازد.  باید توجه داشت که بازاریابی دیجیتال در خلاء رخ نمی دهد و زمانی بهترین اثربخشی را دارد که به صورت یکپارچه با دیگر استراتژي ها و روش هاي ارتباطی، مانند ارتباط چهره به چهره، تلفن و… به کار گرفته شود.

ابزارهای بازاریابی دیجیتال

از ابزارهاي این روش میتوان به بیلبوردهاي دیجیتال، موبایل ها و تبلت ها، پادکست ها، رادیو و تلویزیون هاي اینترنتی، وبسایت ها، ایمیل ها، نرم افزارهاي پیام رسان جمعی، بهینه سازي موتورهاي جستجو، شبکه هاي اجتماعی و بنرهاي مجازي و دیجیتال اشاره کرد. با پیشرفت فناوري و راه کارها، روزبه روز بر انواع و روش هاي این نوع از بازاریابی افزوده خواهد شد.

چرخه بازاریابی دیجیتال

کایزر کوفسکی و همکاران چرخه بازاریابی دیجیتالی را در قالب 5 مرحله بیان می‌کنند :

1) جذب:  در این مرحله شرکت به دنبال جذب مشتریان برا ي مراجعه به وب سایت و خرید از شرکت است.

2) درگیر کردن: در این مرحله شرکت درصدد کسب مشتریان در فرایند خرید از شرکت است.

3) حفظ: در این مرحله شرکت به دنبال حفظ مشتري براي ایجاد وفاداري و مراجعه مجدد به شرکت و وب سایت خود است.

4) یادگیري یا دریافت بازخورد: در این مرحله شرکت با کسب اطلاعاتی از مشتري نسبت به وي دانش و اطلاعات جدیدي کسب میکند.

5) ایجاد و حفظ ارتباط دائمی: در این مرحله شرکت از طریق اینترنت و وبسایت خود سعی در ایجاد و حفظ ارتباط دایمی با مشتریانش را دارد.

روش های بازاریابی دیجیتال

در ادامه به توضیح چند روش بازاریابی دیجیتال میپردازیم :

بازاریابی با استفاده از موتورهاي جستجو search engine marketing

در این روش با استفاده از تکنیک هاي طراحی سایت و سئو سعی در بهبود جایگاه سایت مورد نظر دارند. با ارتقا جایگاه سایت در نتایج جستجو و قرار گرفتن در صفحه اول کاربران سریعتر و راحت تر به سایت دسترسی داشته باشند . بهینه سازي به دو صورت بهینه سازي داخلی و بهینه سازي خارجی است. در بهینه سازي داخلی شامل کاربرد درست کلمات کلیدي، لینک هاي داخلی و کلا بر طراحی سایت دلالت دارد. اما بهینه سازي خارجی مانند لینک هایی است که از سایر سایت­ها به سایت شما داده می شود.

بازاریابی با استفاده از شبکه هاي اجتماعی social media marketing

در این روش که با استفاده از نرم افزارهاي ارتباط جمعی نظیر فیسبوك، تلگرام، گوگل پلاس، اینستاگرام و …صورت می گیرد، هدف شناساندن برند و خدمات خود به انسان ها، ارتباط و تعامل بیشتر با مخاطبان، بالفعل کردن مشتریان بالقوه و در نهایت وفادار کردن این کاربران می باشد. این روش که به نوعی بازاریابی دهان به دهان است، کاربران با به اشتراك گذاري کامنت ها این نوع تبلیغ را گسترش می دهند.

بازاریابی محتوایی content marketing

این نوع از بازاریابی در تلاش براي ارائه محتوایی است که بتواند با کمترین و مناسب ترین کلمات ، بهترین و عمیق ترین تأثیر را بر مخاطبان بگذارد. از طریق درگاه و کانال هاي ارتباط جمعی کاربران به نشر این محتوا بپردازند و مشتریان را به سمت محصول یا وبسایت شما هدایت کند. مارکتینگ کلمات کلیدی (Keyword Marketing) نیز می­تواند در این دسته قرار گیرد. این روش شامل استقرار یک پیام مارکتینگ در مقابل کاربران بر اساس کلمات و اصطلاحات کلیدی است که از آن‌ها برای جستجو استفاده می‌نمایند.

یک مزیت اساسی این روش این است که به بازاریابان این قابلیت را می‌دهد تا به افراد مناسب با پیام مناسب و در زمان مناسب دسترسی پیدا نمایند. برای بسیاری از بازاریاب‌ها، بازاریابی کلمات کلیدی به قرار دادن یک تبلیغ در زمانی که کلمات کلیدی خاصی وارد می‌شود منجر می‌شود. توجه داشته باشید که در سئو (SEO)، این اصطلاح به دستیابی به جایگاه برتر در نتایج جستجو اشاره دارد.

بازاریابی ایمیلی email marketing

بازاریابی ایمیلی یکی از رایج ترین انواع بازاریابی دیجیتال می باشد. با طراحی مناسب صفحه ورود سایت و ارسال منظم ایمیل به مشتریان میتوان مشتریان بالقوه بیشتري را به صورت وفادار نگه داشت و از اهداف آن میتوان به معرفی برند به مشتریان، اطلاع رسانی تازه ترین محصولات و خدمات و حتی گرفتن بازخورد مشتریان براي طراحی محصولات آینده اشاره کرد.

تفاوت بازاریابی دیجیتالی با سایر ارتباطات بازاریابی:

تفاوت اصلی این دو نوع از بازاریابی در این است که کمپین­ های بازاریابی دیجیتال منحصراً از طریق کانال­ های دیجیتال اجرا می­شوند. همین ویژگی باعث می­شود که کنترل، ابزارها و اطلاعات بهتر و بیشتری برای آنالیز بازدهی کمپین بازاریابی در دسترس بازاریاب قرار بگیرد.

در واقع بازاریابی دیجیتال با بهره برداری از کانال­ های مختلفی که مشتریان امروزی بیشتر وقت خود را در آن­ها می گذرانند معنی پیدا میکند و شکل میگیرد. از خود وبسایت گرفته تا تبلیغات دیجیتال، بازاریابی ایمیلی، بروشورهای آنلاین و موارد مشابه، طیف گسترده ای از تاکتیک ها و روش­ها را می توان زیرمجموعه بازریابی دیجیتال قرار داد.

مطالب مرتبط