بلک باکس Black Box

بلک باکس در صنعت سینما و تئاتر به سالن اجرای نمایش مکعب شکل که دیواره های آن به رنگ سیاه رنگ آمیزی شده باشد اطلاق می گردد. تمامی امکانات این سالن نظیر صحنه، نور پردازی، تجهیزات، محل قرار گیری تماشاگران و … بایستی پرتابل و قابل حرکت باشند .
بلک باکس نشانگر محیطی تهی از هر چیز مزاحم است و به کارگردان این امکان را می دهد تا بر اساس نیاز های اجرای خود بتواند هر صحنه ای را، به هر شکلی که می خواهد – متعارف یا غیر متعارف – درون آن طراحی کند. طراحی گوناگون کارگردانان مختلف، نیاز به پرتابل بودن تمامی امکانات بلک باکس را دو چندان می کند، چرا که هر کارگردان و هر اجرا ممکن است بنا به ضرورت خود دارای طراحی گوناگونی باشد و سالن بایستی این قابلیت را داشته باشد تا با جابجایی صحنه، نور و صدا، ماشینری و محل قرار گیری تماشاگران بتوان فضاهای مختلفی را خلق کرد.
اصلی ترین خصوصیت سالن های بلک باکس که به آن ها سالن های همه کاره نیز اطلاق می شود این است که کارگردان نمایش – به مانند سالن های قاب عکسی و یا میدانی– با هیچ پیش فرض و یا باید و نبایدی روبرو نخواهد بود و به طور کاملا آزادانه و فارغ از معماری کلیشه ای سالن های تئاتر به طراحی خود می پردازد.

 از دیگر ویژگی های سالن های تئاتر بلک باکس می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1-جابجایی تماشاگر و صحنه درحین اجرا برای ارائه زاویه دید های مختلف به مخاطب و استفاده از تماشاگر به عنوان عنصری از اجرا و همراه کردن وی برای شرکت در نمایش اجرای همزمان

2-قسمت هایی از نمایش در بخش های مختلف سالن واجرای همزمان نمایش در ارتفاعات گوناگون

3-دگرگونی ساختار اجرایی متن و ایجاد شکل اجرایی متفاوت در زمینه سیاه عاری از مزاحمت های بصری به خاطر جلب توجه بیشتر تماشاگر

با توجه به ویژگی های ذکر شده به لحاظ اقتصادی نیز استفاده از بلک باکس نسبت به سایر سالن ها مقرون به صرفه تر است و به دلیل فضای منعطف، طرفداران زیادی را در میان هنرمندان به خود اختصاص داده است. از این لحاظ جهت توسعه مراکز عمومی به ویژه مراکز تفریحی کانسپت مناسبی محسوب می شود.

مطالب مرتبط