بوتیک مال Boutique Mall

بوتیک مال همچنین با نام مرکز سبک زندگی lifestyle center نیز شناخته می شود و هر دو معنایی یکسان دارند. هر روزه گسترش مراکز خرید در زندگی شهری سبب می شود که مفاهیم و سبک های جدیدی در توسعه این فضاهای تجاری پدید بیاید تا از این طریق کاستی ها و مشکلات توسعه های قبلی تا حدی جبران شود و جالب این جاست که در این سیر تحول تا حد زیادی مفاهیم استفاده شده همان مفاهیم سنتی مراکز خرید اما با شکل و شمایلی نوین و مدرن هستند. 
بوتیک مال یا لایف استار سنتر، تا حد زیادی از همان معانی مراکز خرید مدرن یا mall ها تبعیت می کند و تفاوت هایی در اندازه، موقعیت مکانی و کارکردهای داخلی دارد. مال ها همان مراکز خرید مدرن هستند که با سیستم مدیریتی نوین اداره می شوند (مدیریت مال) و مفاهیم همچون صنف بندی طبقاتی، ارائه خدمات رفاهی، خدمات تفریحی، استفاده از دستاوردهای تکنولوژیک، مدیریت جامع و یکپارچه، طراحی جدید و با استانداردهای مدرن و غیره در دل این واژه نهفته است. با این تعاریف، بوتیک مال نوعی از مال است با این تفاوت که این مراکز در مناطقی با طبقه درآمدی بالا، در حومه شهرها و با تأکید بر کارکرد تفریحی در کنار خرید ساخته می شوند.


بوتیک مال به عنوان گرایشی جدید در ساخت مراکز خرید، از دهه 1990 باب شدند و از همان زمان این دسته از مراکز خرید بیشتر در مناطق حاشیه ای شهرها و دارای قشری با درآمد بالا ساخته می شدند. در آمریکا این مفهوم از سال 2000 رایج شد و در بسیار از اوقات لایف استایل سنترها به عنوان مرکز توسعه یک محیط یا واحد همسایگی گرانقیمت و در سطح درآمدی بالا محسوب می شدند. توسعه در حاشیه شهرها در کشورهایی نظیر آمریکا بدین ترتیب در دو دسته طبقه بندی می شود: لایف استایل سنترها برای خرید لوکس و گران، جایی که برندهای گران در آن وجود دارد، و مراکز خرید outlet برای خرید مقرون به صرفه و اقتصادی. Outlet ها از لحاظ مساحتی بسیار بزرگتر از لایف استایل سنترها هستند.
در مقایسه با مراکز خرید mall مدرنی که در گوشه و کنار شهر ساخته می شوند، بوتیک مال یا لایف استایل سنتر در مقیاسی کوچک تر ساخته می شود و مساحت زمین تحت پوشش آن در مقایسه با مال، کمتر است. با این حال، میزان درآمد متوسط به ازای هر مترمربع در این نوع از مراکز خرید، چندبرابر یک مال معمولی است. 
طراحی محوطه در یک بوتیک مال حائز اهمیت است و بسیاری از طراحان و توسعه دهندگان از همین موضوع برای ایجاد تصویر ذهنی درست در ذهن مخاطب استفاده می کنند. فضای سبز اطراف که برای عابرین پیاده طراحی شده است و قابلیت ایجاد اتفاق های اجتماعی را داشته باشد در این مراکز مهم هستند.
بوتیک مال ها برخلاف مال های معمولی مساحت چشم گیری را برای پارکینگ اختصاص نمی دهند و معمولا پارکینگ های طبقاتی در آنها در نمونه های معروف جهانی به چشم نمیخورد. این مراکز معمولا از پارکینگ های روباز با ظرفیت محدود و یا در نظر گرفتن جای پارک کنار خیابان استفاده می کنند. 
طراحی بوتیک مال یا لایف استایل سنتر بسیار با مال ها متفاوت است. این مراکز به نوعی همان مغازه های لوکس نواری کنار خیابان هستند که به صورت یک مجموعه در آمده اند و حول یک مجموعه مرکزی یا به صورت بیرونی و یا درونی چرخیده اند و با فضاسازی های اطرافشان از لحاظ ذهنی یک مرکز خرید را تداعی می کنند. مراکز تفریحی همچون کافه و رستوران نیز در کنار این مغازه ها و یا در طبقات بالایی وجود دارند. در غیر این صورت، لایف استایل سنترها حتما در ساختمان هایی با تعداد طبقات کم و مساحت کم نسبت به مراکز خرید دیگر ساخته می شوند که نوع معماری و موقعیت مکانی خاص و چشمگیری داشته باشند.ساختمان های درونگرای چندطبقه ای نمیتوانند مفهوم لایف استایل سنتر را داشته باشند. با این حال شاید در ایران و برخی کشورهای دیگر به مراکز خرید لوکسی که در مناطق لوکس شهری واقع شده اند، معمولا مرکزی برای برندهای گرانقیمت هستند و دارای خدمات تفریحی نیز می باشند نام بوتیک مال یا لایف استایل سنتر اطلاق شود که در واقع این مراکز همان مال ها هستند با جایگاه لوکس.

مطالب مرتبط