جمع سپاری Crowdsourcing

جمع سپاری یا انبوه سپاری یکی از گونه های برونسپاری می باشد. برونسپاری به معنای کاربردی و اجرایی کردن خرد جمعی برای بکارگیری دانش و توان مالی جمعی از کاربران آنلاین برای کسب نتایج سودآور می باشد. crowdfunding به معنای استفاده از توان مالی جمعی و crowdsourcing به معنای استفاده از دانش جمعی است. 

زمانی که قصد انجام کاری داشته و خودتان فرصت یا توانایی انجام آن را ندارید، می ‌توانید آن را به یک تیم یا مجموعه ‌ای خارج از مجموعه کاری خود سپرده و با صرف هزینه به نتیجه مورد نظرتان دست ‌یابید. میزان هزینه و زمان مورد نیاز برای انجام پروژه مورد نظر به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد اما زمانی که پروژه شما آن قدر بزرگ باشد که یک تیم خارجی نیز از پس انجام آن بر نیاید چاره کار چیست؟ یک ‌راه برای انجام این کار دعوت از گروه ‌ها و جمعیت ‌های مختلف برای داوطلب شدن در انجام پروژه و بر عهده گرفتن بخشی از کار است. امروزه برخی از پروژه ‌ها به کمک جمعیتی عظیم در حال پیشرفت و رو به جلو رانده شدن هستند، جمعیتی که شاید خودشان هم خبر ندارند که درگیر پروژه ‌ای بسیار پیچیده برای بهبود سیستم ‌های دیگر می باشند.

 جمع سپاری به معنای برون سپاری به گروه فراوانی از کاربران اینترنتی و به صورت غیر انتخابی اطلاق می شود که ممکن است شامل افراد کارآمد و یا بی تجربه باشند. تمرکز جمع سپاری بر مشارکت دادن جمعیت در فعالیت هایی چون حل مسئله، تولید و توسعه مفاهیمی چون مشارکت در ایده سازی، نوآوری، تولید محتوا، جمع آوری ذهنیت عمومی و فرآیندهای ارائه خدمات است که بر کیفیت محصول، وفاداری و خشنودی مشتری اثر مستقیم دارد. غیررسمی بودن، عمودی و افقی بودن ارتباطات و در انحصار نبودن اطلاعات از جمله مواهب جمع سپاری است.

مدل کسب و کار جمع سپاری تمرکز بر مشارکت داوطلبانه جمعیت جهت تولید فرآورده های نوآورانه است. پلتفرم ویکیپدیا از جمله نمونه های بارز مدل فعالیتی جمع سپاری می باشد. اولین نمونه انجام جمع سپاری، تدوین لغتنامه اکسفورد بوده است. در آن زمان (قرن 19) طی درخواستی عمومی از داوطلبان خواسته شد تا هر کلمه انگلیسی را که می‌دانند به همراه معنی و مثال برای موسسه جمع‌آوری کننده ارسال کنند. پس از این اعلان و طی ۷۰ سال، بیش از 6 میلیون پاسخ برای موسسه ارسال شده که نتیجه آن لغتنامه آکسفورد است.

جمع ‌سپاری عمل انتخاب فعالیتی است که قبلاً توسط یک کارمند انجام می ‌شده ‌است و حالا به یک گروه بزرگ و تعریف نشده از افراد خارج سازمان در طی یک فراخوان عمومی و کاملا به صورت داوطلبانه ارجاع داده می شود. برای اینکه عملی به جمع سپرده شود باید بصورت مرسوم توسط یک عامل انجام گردد که نشان دهنده معنی برون ‌سپاری باشد. فرصت جمعی جهت مشارکت در این فعالیت می ‌تواند از سوی یک کارآفرین ایجاد گردد که از این طریق پایه ای را برای مدل کسب و کار خود خلق کند. 

یک مثال بسیار بارز از مفهوم جمع سپاری که هر روزه با آن مواجه هستیم، مفهوم reCAPTCHA می باشد. در بسیاری مواقع زمانی که قصد دارید وارد یک سایت شده یا یک فایل را دانلود کنید، باید پروسه ‌ای را طی کنید که نشان دهید انسان هستید و یک ربات مخرب قصد ورود به سایت را ندارد. زمانیکه شما عبارت I`m not a robot را تیک می زنید، احتمالا از شما درخواست می ‌شود تا چیزی شبیه یک پلاک یا عبارت نوشته ‌شده روی یک تابلو که البته تشخیص آن چندان هم سخت نیست را وارد.

در مقابل، شما نقش یک نیروی مجانی برای یک کمپانی همچون گوگل را ایفا کرده ‌اید تا بتواند به شکل موثرتری حروف و اعداد را از تصاویر استخراج و پروژه ‌های مختلف خود همچون Google Maps یا کتابخانه گوگل را تکمیل کند. این متون و تابلوها و تصاویر که از ما خواسته می‌ شود عبارت مربوط به آن را تایپ کنیم، در واقع تابلوها و پلاک ‌های خیابان یا کتاب ‌های اسکن شده توسط گوگل (کمپانی‌ های دیگر) برای افزوده شدن به مجموعه اطلاعات دیجیتالی شده هستند. به کمک reCAPTCHA  دسترسی ایمن به سایت‌ ها فراهم می ‌شود و در مقابل، روزانه میلیون ‌ها تصویر و عبارت و نشانه توسط نیروی انسانی بررسی ‌شده و صحت آنها مورد تایید قرار می‌ گیرد.

مطالب مرتبط