ریتیل پارک Retail Park

ریتیل پارک ها در تئوری، تفاوت چندانی با مراکز خرید سنتی در شهر ندارند؛ در آن ها چندین فروشگاه خرده‌فروشی وجود دارد که افراد جهت تهیه لوازم موردنیاز خود به آن مراجعه می‌نمایند، اما یکی از ویژگی‌های متمایزکننده ریتیل پارک ها از مراکز خرید محل قرارگیری آن‌ها می‌باشد که عموماً در کنار گذرگاه ها و شریان های اصلی شهرهای بزرگ که دسترسی خوبی دارند، ایجاد می شوند و آلترناتیو مناسبی به جای مراکز شلوغ و پرتردد داخل شهر به حساب می‌آیند. وجود تعداد زیاد پارکینگ‌های رایگان و مجاورت با جاده‌های اصلی موجب دسترسی ساده‌تر نسبت به اینگونه مراکز خرید شده و در نتیجه مراکز شهر برای خرده‌فروشان جذابیت کمتری دارند. استفاده مشترک از پارکینگ های رایگان و همچنین مزایای محیط زیستی از جمله کاهش آلودگی ترافیک در مرکز شهر باعث گسترش ریتیل پارک ها در اقصی نقاط دنیا شده است.

ساخت سریع و کم هزینه در زمین های ارزان قیمت، اجاره ارزان‌تر فروشگاه‌ها نسبت به دیگر مراکز خرید درون شهر در استفاده قشرهای متوسط رو به پایین جامعه نقشی شگرف دارد. این نوع مراکز خرید در دنیا به عنوان اقتصادی ترین پروژه های توسعه در قالب “اشتغال و رفاه عمومی” در یک دهه گذشته پیشتاز بوده اند.

ریتیل پارک ها می توانند نقش یک منطقه آزاد و یا بندر خشک در شهر را ایفا نموده که در شکوفایی و ایجاد توسعه پایدار، ورود سرمایه و اشتغال در کنار خرید ارزان قیمت جهت قشرهای متوسط رو به پایین جامعه تأثیر چشمگیری دارد.

به تدریج و با افزایش استفاده از اینترنت، نیاز کمتری به مراجعه حضوری به ریتیل پارک‌ها جهت تهیه اقلام مورد نیاز بود، افراد می‌توانستند قیمت‌ها را به صورت اینترنتی مقایسه نموده و به سادگی اقلام سنگین را درب منزل و یا محل کار خود دریافت نمایند. ریتیل پارک‌ها برخلاف مراکز خرید سنتی درون شهری، برای افرادی طراحی شده بود که با توجه به نیازهای خود به آن مراجعه می‌نمودند و پس از تهیه کالاهای موردنیاز خود آنجا را ترک می‌کردند.

بنابراین افراد برای گذران وقت و تفریح همچنان به مراکز خرید سنتی مراجعه می‌کردند، بنابراین کارایی ریتیل پارک‌ها به شدت کاهش یافت. در این زمان این مراکز خرید شروع به تکامل کردند و بخش‌های تفریحی با قیمت مناسب به ریتیل پارک‌ها افزوده شد، بدین ترتیب ریتیل‌پارک‌ها مجدداً مورد استقبال فروشگاه‌ها و مشتریان قرار گرفت. برخی از امکانات جانبی  موجود در اینگونه مراکز شامل سینماها، باشگاه‌های ورزشی، رستوران‌ها و … هستند و درنتیجه مراجعین آن‌ها می‌تواننند همچون مراکز خرید درون شهری به جز خرید، دلایل دیگری برای گذران وقت بیشتر در این مراکز داشته باشند. امروزه ریتیل پارک ها نوعی از توسعه مرکز خرید هستند که در اروپا بسیار پرطرفدار می باشند.

امروزه ریتیل پارک‌ها غالباً شامل سه یا چند فروشگاه بزرگ و چندین خرده‌فروشی کوچک‌تر، سالن‌های عرضه محصولات محلی، فضاهای خدماتی، فرهنگی و بازی کودکان بوده و باتوجه به محل قرارگیری خارج از شهر دارای پارکینگ‌های زیاد می‌باشد. لازم به ذکر است تفاوت‌های قابل توجه بین این مراکز و مراکز خرید سنتی به طور فزاینده‌ای در حال کاهش می‌باشد اما آنچه به طور حتم این دو نوع مراکز را از یکدیگر مجزا می‌نماید ارائه خدمات و پیشنهادات متنوع فروشگاه‌های بزرگ در ریتیل پارک‌ها می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

بوتیک هتل

اوتلت مال

مطالب مرتبط