فود کورت و فود هال Foodcourt & Foodhall

امروزه فودکورت‌ها به جزء جدایی ناپذیر مراکز تجاری مدرن تبدیل شده‌اند و اساساً یکی از نقاط قوت و جذابیت مراکز تجاری و تفریحی به شمار می‌روند. می توان گفت یکی از دغدغه‌های اصلی سازندگان مجتمع‌های تجاری، تخصیص فضاهای وسیع و گسترده به فودکورت‌ها جهت جذب جمعیت بیشتر و ایجاد نشاط و سرزندگی می‌باشد. از طرفی اصطلاح فودهال که در برخی کشورها مترادف فودکورت استفاده می‌شود، کمابیش سازندگان و سرمایه‌گذاران را دچار سردرگمی و ابهام معنایی نموده است. بنابراین در این متن تلاش شده مفهوم هریک از این اصطلاحات و تفاوت‌های آن‌ها تشریح شود.

در سال 1962، شرکت روئوس، گوردون پک را برای توسعه یک مال به نام بی‌ شر وی گاردن در تورنتو استخدام نمود. گوردون پک به استقرار فروشگاه‌های مواد غذایی که ابتدا در یک فروشگاه محبوب در بورلی هیلز ایجاد شده بود علاقه‌مند بود. این فروشگاه دارای رستوران‌های متعددی بوده که هریک محل نشستن مخصوص به خود را داشتند که با حصاری از یکدیگر جدا شده بودند، بنابراین اگر خانواده‌ای از دو رستوران متفاوت غذا سفارش می‌دادند، نمی‌توانستند در کنار هم بنشینند. فضای رستوران‌های این بازار منجر به ایده ایجاد رستوران‌های با فضای مشترک جهت نشستن گردید. بدین ترتیب هر رستوران فضای خود را و بخشی از فضای مشترک را اجاره می‌نماید.

در نهایت در فوریه سال 1971 شر وی گاردن با 16 رستوران و 32000 مترمربع فضای مشترک رستوران باز شد و فودکورت به سبک مدرن متولد گردید و در دهه 90 میلادی این فضا به یکی از بخش های اصلی مراکز خرید و بخشی از فرهنگ غذایی تبدیل شدند. از طرف دیگر فودهال ریشه قدیمی‌تری داشته و به اواخر قرن 18 و اوایل قرن 19 میلادی در انگلستان و به یک چای فروشی برمی‌گردد که مقابل مغازه خود فضایی جهت نشستن و صرف چای و میان‌وعده ایجاد کرده بود اما مفهوم مدرن فودهال در سال 2007 و با افتتاح Eataly در محل یک کارخانه قدیمی در ایتالیا برمی‌گردد که به صورت یک سالن غذاخوری یکپارچه و با ارائه غذاهای با کیفیت بسیار خوب و منحصر به فرد متولد شد.

 فودهال نیز همانند فودکورت فضای مشاع گسترده دارد به طوری که در برخی از کشورهای آسیایی و اقیانوسیه این دو مفهوم معادل و به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما ماهیت این دو مفهوم با یکدیگر تفاوت دارد و در اینجا به برخی از این تفاوت‌ها اشاره می‌شود:

1- فودکورت‌ها اساساً در مراکز خرید تعریف و پیش‌بینی می‌شوند، اما فودهال‌ها در هر مکانی می‌توانند توسعه یابند و این بدین معناست که یک فودکورت در جایی خارج از مراکز خرید تعریف نمی‌شود اما ماهیت فودهال به مرکز خرید وابسته نیست.

2- غرفه‌های موادغذایی یک فودهال تحت مدیریت و یا مالکیت یکپارچه می‌باشند، در حالی‌که در فودکورت برندهای متفاوتی می تواند تحت مدیریت‌ مجزایی فعالیت داشته باشند .

3- در فودهال‌ها غذاهای محلی‌تر و با کیفیت بهتری ارائه می‌گردد، در حالی که در فودکورت‌ها غالباً شعبه‌های فست‌فودهای زنجیره ای وجود دارد.

4- در فودکورت‌ها صرفاً غذا به فروش می‌رسد، اما در فودهال‌ها به خصوص در فودهال‌های اولیه، خواربار و محصولات کشاورزی نیز در کنار غذاهای محلی به فروش می‌رسد.

بنابراین باتوجه به مطالبی که مطرح شد و به طور خلاصه، در یک فودهال زمان و بعضاً هزینه بیشتری جهت صرف یک وعده غذایی صرف می‌شود، ممکن است در مکانی خارج از مجتمع‌های تجاری و تفریحی ایجاد شوند و در آنها ممکن است محصولات کشاورزی و مواد غذایی ارگانیک ارائه شود؛ در حالی که فودکورت به طور حتم در یک مرکز خرید ایجاد می‌شود، رستوران‌های متفاوتی در آن وجود دارد که عموماً از نوع فست فود می‌باشند و نقش ایستگاه سوخت‌گیری و آرامش را در کنار خرید کردن ایفا می‌نمایند.

مطالب مرتبط