مدیریت امکانات facility management

طبق تعریف International FM Association) IFMA)، اصلی ترین سازمان تصدی مدیریت امکانات در جهان، مدیریت امکانات یعنی: شغلی که زمینه های مختلفی را در بر می¬گیرد تا بتواند سطح عملکرد محیط فیزیکی را از طریق ترکیب افراد، مکان ها، فرآیندها و تکنولوژی ها به بالاترین درجه ممکن برساند. به طور خلاصه می توان حوزه وظایف مدیریت امکانات را طبق جدول زیر دسته بندی کرد:

ورودی و دسترسی، سلامتی و تندرستی، امنیت، ایمنی، انرژی، آب، HVAC و خدمات مالکین و ساکنین 

مدیریت امکانات در مورد ساختمان های بزرگ و برج ها می تواند و بهتر است از طریق سیستم های مدیریت هوشمند ساختمان همچون BMS و BAS صورت گیرد تا علاوه بر کاهش هزینه های نیروی انسانی از ضریب اطمینان خاطر و دقت بیشتری نیز برخوردار باشد. 
سه دسته اصلی و مهم در مدیریت امکانات شامل مدیریت انرژی energy management، مدیریت تعمیر و نگهداری maintenance management و مدیریت پذیرایی Hospitality management می شود که بنا به نوع ساختمان و کاربری آن هریک از آنها ممکن است از درجه اهمیت بیشتری برخوردار باشند.

مدیریت انرژی از جمله مباحث به روز و حساس دنیاست که با کنترل سطح انرژی یک ساختمان علاوه بر همراستا بودن با مباحث توسعه پایدار و برخورداری از وجه مثبت اجتماعی، سبب کاهش هزینه های پرداخت مستأجران شده و همین موضوع رضایت خاطر بالایی را فراهم می کند.

مورد دوم یعنی مدیریت تعمیر و نگهداری در معنای مدرن و امروزی آن دیگر به معنای تعمیر سریع تجهیزاتی که نیازمند تعمیر هستند نمی باشد. مدیریت تعمیر و نگهداری مدرن یعنی حفظ تجهیزات در بالاترین حد تواناییشان و گرفتن خروجی از آنها در بلندترین بازه و با کمترین هزینه ممکن. فعالیت های مربوط به تعمیر و نگهداری را می توان در دو گروه برنامه ریزی شده و برنامه ریزی نشده طبقه بندی کرد که اولی مربوط به نگهداری های مداوم و دائم و دومی مربوط به خرابی ها و اتفاقات پیش بینی نشده است. تعیین و مدیریت بودجه شناور و بودجه نگهداری ساختمان از جمله وظایف مهم مدیر تعمیر و نگهداری می باشد.

دسته سوم یعنی مدیریت خدمات پذیرایی امروزه جزئی از خدمات لوکس در مجموعه ها محسوب می شود. 
مدیریت خدمات پذیرایی موضوعی است که نقش آن در یک بنای بلند باید از مراحل اولیه طراحی و ساخت در نظر گرفته شود. برخی از موضوعات زیرمجموعه این بخش شامل این موارد است:
– نظافت؛ شامل استقرار خشکشویی در بنا و بخش نظافت روزانه واحدها
– سرو غذا و نوشیدنی در واحدها
– ارائه خدمات حمل و نقل و گردشگری
– مجموعه استخر و سونا
– مجموعه ماساژ و اسپا
– باشگاه های بدنسازی 
– سالن همایش
– مدیریت مراسم ها و …

هر سه دسته زیرمجموعه خدمات امکانات، از لحاظ تصویر ذهنی نیز تأثیر بسزایی در ایجاد نقش مثبت در راستای برندینگ ساختمان دارند و بسیار می توانند روی قیمت گذاری پریمیوم واحدها تأثیرگذار باشند.

مطالب مرتبط