پارکینگ صورتی Pink Parking

پارکینگ صورتی، پارکینگ مخصوص بانوان است که در پارکینگ‌های عمومی و با هدف تأمین آسایش و امنیت بیشتر برای بانوان تعریف شده است. کانسپت اینگونه پارکینگ‌ها ابتدا در آلمان مطرح شده و به تدریج در سایر کشورها رواج یافته و مورد استقبال قرار گرفته است.

فضاهای پارکینگ بانوان در سال 1990 میلادی در آلمان برای امنیت و کاهش آزارهای جنسی که به دنبال تاریک و خلوت بودن پارکینگ‌ها به وجود آمده بود، مطرح شد. پس از آلمان کشورهایی همچون کره جنوبی و چین نیز از این کانسپت استفاده کردند و مکان‌هایی جهت پارک خودروهای بانوان را در نظر گرفتند. پس از مدت کوتاهی در برخی از مناطق آلمان احداث پارکینگ‌های صورتی تبدیل به قانون شد و حداقل 30% فضای پارکینگ‌ها می‌بایست به بانوان اختصاص پیدا می‌کرد. لازم به ذکر است این نوع پارکینگ‌ها توسط اداره راهنمایی و رانندگی تعیین نمی‌شوند و تنها در پارکینگ‌های عمومی با مالکیت شخصی امکان استقرار دارند.

پس از مدتی این پارکینگ‌ها را رنگ نموده تا به واسطه تمایز رنگی (صورتی) در خط‌کشی و تابلوهای راهنما قابل تشخیص باشند. این پارکینگ‌ها اغلب در نزدیکی خروجی‌های پارکینگ و در صورت طبقاتی بودن پارکینگ در نزدیک‌ترین فاصله با پله‌های برقی و آسانسورها قرار دارند.

امروزه برخی از مراکز خرید نیز از این کانسپت استفاده نموده و در پارکینگ‌های خود مکان‌های ویژه‌ای جهت پارک خودروهای بانوان به خصوص مادران و کودکان و بانوان باردار تعبیه شده است. این پارکینگ‌ها عموماً در مجاورت پله برقی و یا آسانسور جهت دسترسی آسان رانندگان پیش‌بینی و مکان‌یابی شده است، بنابراین، ایشان می‌توانند با طی مسافت کوتاهی وارد مرکز خرید شده و به راحتی و بدون نگرانی به خودروی خود دسترسی داشته باشد.

مطالب مرتبط