پارکینگ هوشمند Smart Parking

پارکینگ، به صورت لحظه‌ای از طریق آشکارسازهای اولتراسونیک که در بالای هر جای پارک ماشین نصب‌شده، نشان داده می‌شود، سپس این اطلاعات جمع آوری ‌شده و به پردازشگر اصلی ارسال می‌شوند. پردازشگر نیز داده‌های بدست آورده را به نمایشگر مختص آن جای پارک ارسال می‌نماید و تعداد ماشین موجود در پارکینگ مشخص می‌گردد.

در ابتدای ورودی هر طبقه و راهرو یک صفحه نمایشگر وجود دارد که تعداد فضاهای خالی قابل پارک خودرو را نمایش می‌دهد و رانندگان به کمک آن می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان به سمت فضاهای قابل پارک هدایت شوند. در زمان خروج از پارکینگ نیز دستگاه‌های پرداخت اتوماتیک در قسمت خروجی پارکینگ و یا داخل ساختمان پارکینگ وجود داشته تا رانندگان بتوانند به راحتی و بدون هیچگونه معطلی هزینه پارک خودروی خود را پرداخت نمایند.

همچنین تعبیه پارکینگ‌های هوشمند در مراکز خرید به نوعی مزیت رقابتی محسوب شده و به عنوان یکی از ارکان اساسی توجه به رفاه و آسایش مراجعین خود تعریف می‌شود. بدین ترتیب مراجعین به سادگی خودروی خود را پارک نموده و پس از اتمام خرید و تفریح نیازی به پیاده‌روی طولانی با بار سنگین، صرف زمان زیاد جهت یافتن خودرو، پرداخت هزینه و خروج از پارکینگ نخواهند داشت. برخی از تجهیزات پارکینگ‌های هوشمند در مراکز تجاری عبارتند از: صفحه نمایشگر تعداد فضاهای پارک موجود و قابل دسترس، چراغ راهنمای فضاهای پر و خالی، دستگاه‌های کارت‌خوان پرداخت هزینه، صفحه‌های هوشمند جستجوی مکان پارک خودرو و … می‌باشد.

برخی از مزایای پارکینگ‌های هوشمند در مراکز تجاری عبارتند از:

– آگاهی کامل و دقیق از شمار و محل خودروهای موجود در پارکینگ در لحظه

– افزایش ضریب امنیت خودروها در لحظه‌ی تردد، ورود، خروج و توقف

– کاهش زمان ثبت خودرو در سیستم

– کاهش میزان و در نتیجه هزینه‌ی نیروی انسانی

– افزایش میزان ایمنی و امنیت برای خودروها و سرنشینان

– کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری پارکینگ‌های مراکز تجاری

– سهولت و سرعت دریافت هزینه‌ها به صورت خودکار یا دستی

– صرفه‌جویی و مدیریت مصرف انرژی

– مدیریت ترافیک و دسترسی به مجتمع به‌ویژه در زمان‌های اوج

– ارائه‌ راهکار یکپارچه در راستای اهداف شهر هوشمند

– ارائه‌ خدمات ارزش افزوده به مشتریان

نا کارآمدی پارکینگ های فعلی در سطح شهرهای ما یک واقعیت است و با رشد روزافزون جمعیت شهرها، ساخت و اجرای پارکینگ‌های هوشمندی که به خوبی برنامه‌ریزی شده باشد، حیاتی است و با توجه به مزایای پارکینگ‌های هوشمند، پیش‌بینی آن برای شرکت‌های بزرگ خصوصی، دولتی، مراکز تجاری، تفریحی و به طور کلی مراکز پرتردد یک امر ضروری خواهد بود. در واقع برخورداری از سیستم‌های پارکینگ هوشمند در مراکز تجاری به بهینه‌سازی منابع موجود و صرفه‌جویی در زمان، کمک شایانی نموده و باعث هدایت سریع و بدون نگرانی رانندگان به جایگاه‌های آزاد می‌گردد. در واقع یکی از دغدغه‌های اصلی سازندگان اینگونه مراکز، پیش‌بینی سامانه‌ای متشکل از تجهیزات گوناگون بوده است که به مراجعین کمک می‌نماید تا در کمترین زمان ممکن، مکان قابل‌دسترس برای پارک خودروی خود را بیابند و این مهم از طریق استقرار پارکینگ‌های هوشمند به دست می‌آید و به رفاه مراجعین و صرفه‌جویی هرچه بیشتر در زمان کمک می‌نماید.

بیشتر بخوانید:

مطالب مرتبط