سرزمین ایرانیان

پروژه سرزمین ایرانیان نخستین پروژه با مقیاس ملی است که دوان ایرانیان به عنوان مشاور بازاریابی و فروش در آن حضور پیدا کرده است. تواضع و هوشمندی مدیران دوان باعث شد تا با وجود تسلط به مفاهیم بازاریابی و فروش، پیش از ورود به این پروژه مطالعات گسترده ای در زمینه مسائل مربوط به منطقه ویژه اقتصادی و توسعه پروژه به معنای Master Development انجام گیرد تا در نتیجه آن دوان قادر به ترکیب تجربیات استثنایی خود با دانش روز جهان بوده و از این راه بتواند ارائه دهنده خدماتی منحصر به فرد باشد.

سرزمین ایرانیان، اولین منطقه ویژه اقتصادی، تفریحی و گردشگری است که در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی تهران، در مجاورت اتوبان تهران-ساوه در منطقه زرندیه واقع گردیده است. این پروژه در سال ۱۳۹۲ به منظور انجام فعالیت های بازاریابی، برندینگ و فروش به دوان ایرانیان واگذار شد. کارفرمای این پروژه عظیم شرکت توسعه سیاحان سرزمین ایرانیان است. سرزمين ايرانيان (آي‌لند) به عنوان بزرگ ترین شهرک بین المللی اقامتی، تفریحی، تجاری، ورزشی، درمانی و آموزشی در ایران، اولين مجموعه در كشور بوده كه به طور همزمان دارای سه عنوان است:
– منطقه نمونه گردشگري بين ‌المللي (مصوبه هیأت محترم دولت)
– شهرك نمونه گردشگري (مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری)
– منطقه ويژه اقتصادي (مصوبه مجلس محترم شورای اسلامی)

درباره مالک و سرمایه گذار:

در راستای تحقق سیاست­ های دولت مبنی بر گسترش صنعت گردشگری در ایران و همچنین با توجه به نیاز مبرم کشور و به ­خصوص شهر تهران به افزایش سرانه مناطق تفریحی و گردشگری، شرکت توسعه سیاحان سرزمین ایرانیان به عنوان یک Master Developer (توسعه ­دهنده مادر) پیشرو در این حوزه در تاریخ ۱۳۸۶/۳/۶ تاسیس گردید.

شرکت توسعه سیاحان سرزمین ایرانیان با توجه به مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری و مصوبه مجلس محترم شورای اسلامی، رسالت اصلی شهرک­ سازی و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی و احداث تمامی زیرساخت‌های پروژه (پروژه‌های زیربنایی) شامل احداث کلیه مسیرها، توزیع آب، توزیع برق، جاده‌ها، زون­بندی­ ها و قطعه ­بندی را به عهده دارد تا با احداث زیرساخت­ های پروژه‌های زیربنایی، شرایطی را برای ورود سایر سرمایه­ گذاران در حوزه‌های روبنایی شامل پروژه‌های تفریحی، تجاری و مسکونی به وجود آورد.

سرزمین ایرانیان از طریق مشارکت با مشاوران و شرکت­ های بین ­المللی مطرح در این حوزه، هدف افزایش سطح رفاه جامعه و تامین انتظارات سهامداران را دنبال می­ کند.

به جهت پیشبرد اهداف پروژه سرزمین ایرانیان و نبود دانش فنی و تخصصی در بسیاری از حوزه های در دست، این شرکت با هدف اجرای بهترین اقدامات در هر یک از بخش ها با ۱۹ شرکت از متخصصان بین المللی قراردادهایی جهت مشاوره منعقد نموده است.

درباره پروژه ملی سرزمین ایرانیان:

سرزمین ایرانیان در زمینی به مساحت ۱۴۰۰ هکتار (معادل سه منطقه شهرداری تهران- مناطق ۱۸، ۱۹، و ۲۰ شهرداری تهران)، دارای ۲۴ کاربری و در سه بخش مجزای اقامتی، تفریحی و کسب و کار تعریف شد و نزدیکترین منطقه ویژه اقتصادی به تهران است.

از ویژگی های این پروژه می توان به وسعت بالای مساحت تحت پوشش، استفاده از مشاورین تراز یک خارجی و داخلی ، تنوع کاربری ها (به خصوص کاربری هایی که برای نخستین بار در ایران تعریف شده اند) و حضور سرشناس ترین مدیران کشور به عنوان مشاوران و اعضای کمیته های راهبردی پروژه اشاره کرد که همگی از عوامل افزایش اهمیت و جایگاه عالی این پروژه محسوب می شوند.

منطقه زرندیه نیز به دلیل برخورداری از مزایای طبیعی و موقعیت استراتژیک مطلوب، از دیرباز مکانی آباد و امن به شمار می آید که پوشش گیاهی متنوع و طبیعت حاصل از همجواری با رودخانه شور، بستری مناسب برای خلق فضایی ییلاقی، تفریحی و ورزشی را فراهم آورده است.

سرزمین ایرانیان با وجود تقسیم بندی هوشمندانه به دو ناحیه (Zone): یک: عمومی، تفریحی و تجاری و دو: مسکونی-اختصاصی، امکان استفاده بازدید کنندگان به صورت آزاد و یا استفاده کنندگان اختصاصی در قالب خریداران ویلاهای مسکونی را فراهم آورده است.

ناحیه عمومی این پروژه شامل پیست فرمول ۱، بخش تجاری مرکزی (شامل دفاتر کار، شرکت هایی که قصد فراغت از مالیات و عوارض گمرکی دارند و شرکت های چند ملیتی)، انبار و پیست های خاکی، شهر اتوموبیل (Car City)، مرکز تجاری، شهر بازی، پارک آبی، کارتینگ و پیست اسب سواری است.

دوان ایرانیان پس از ورود به این پروژه و با در نظر گرفتن ابعاد آن، فرصت را برای نشان دادن سطح توانایی های خود در بازار املاک و مستغلات ایران مغتنم شمرد.

در ابتدای ورود، دوان دانش و تجربه خود را برای فعالیت در چنین پروژه ای مکفی نمی دانست و این امر نشان از تواضع، هوشیاری و آگاهی مدیران دوان ایرانیان داشت.

به همین منظور، انجام مطالعات گسترده در فاز اولیه و به منظور کسب اطلاعات در زمینه توسعه در قالب Master Development و پس از آن انجام تحقیقات بازار عمیق و بنیادین در کنار پروسه مطالعات فرصت که در واقع فراهم آورنده ادله کافی به منظور تبیین کاربری های اصلی پروژه بود، آغاز شد. به گفته مدیر عامل دوان ایرانیان، مهندس بشیر انیسی؛ در این فاز دقیق ترین و کامل ترین مطالعات مربوط به منطقه ویژه اقتصادی انجام گرفت.

نخستین چالش دوان ایرانیان در این پروژه، انتخاب تعدادی از کاربری های پیشنهاد شده بود که بیشترین بازگشت سرمایه را در کمترین زمان تضمین می کرد.

پس از انجام تحلیل های مالی گسترده در طی چندین مرحله، زود بازده ترین قسمت پروژه، “دهکده گلف” شناسایی شد و بازاریابی و فروش ۱۶۰۰ ویلا در زمین هایی با متراژ ۴۰۰ تا ۲۵۰۰ مترمربع در دستور کار تیم فروش دوان قرار گرفت.
مجموعه گلف سرزمين ايرانيان در زميني بالغ بر ۳۲۰ هكتار در قلب پروژه سرزمين ايرانيان و داخل بلوار ۹۰ متري واقع شده است و از جمله مهمترین بخش های توسعه این پروژه عظیم می باشد.

این مجموعه اقامتی که به پشتوانه جذابیت و محبوبیت ورزش گلف و برمبنای برآورده کردن استانداردهای ویژه این ورزش بنا شده است دارای ۷ دریاچه مصنوعی جمعاً به مساحت ۳ هکتار می باشد.

زمین های چمن گلف در دو فاز در دست اجرا هستند و مساحت ۹۲ هکتار را به خود اختصاص داده اند. این دهکده اقامتی مشتمل بر ۱۶۲۰ واحد مسکونی ویلایی به دور زمین استاندارد گلف با ۱۸ حفره طرح ریزی شده است. بخشی از این ویلا ها در قسمت شمالی زمین گلف و بخش دیگری در قسمت جنوبی و غربی آن واقع شده اند.

قرار گیری دهکده گلف در قلب پروژه سرزمین ایرانیان موقعیت آن را نسبت به سایر بخش ها استراتژیک نموده است. این مجموعه با داشتن زمینی به مساحت ۹۲ هکتار است به عنوان ریه های تنفسی شهرک ایرانیان قلمداد می گردد. دهکده گلف دارای چمن ویژه ای مخصوص بازی گلف است که به صورت انحصاری و برای پروژه زمین گلف، از خارج از ایران وارد شده و طی نظارت مشاوران شرکت پاسفیک کاست دیزاین در شرایط خاصی در ایران، پرورش داده می شود.

نگهداری چمن علاوه برتحمیل هزینه های بسیار زیاد ، نیاز به مقدار زیادی آب برای ادامه حیات دارد، اما گونه چمن استفاده شده در این پروژه با در نظر گرفتن شرایط و اقلیم منطقه انتخاب شده و کاملا با شرایط منطقه سازگار می باشد و به علت نوع رویش خاص آن هزینه نگهداری زیادی نیز ندارد.
علاوه بر موقعیت ویژه می توان به طراحی منحصر به فرد مجموعه ویلایی این دهکده نیز اشاره نمود. در این طراحی از مزیت توپوگرافی زمین جهت داشتن دید و منظر ویلاهای به زمین گلف استفاده شده است به طوریکه بسیاری از ویلاهای اطراف زمین امکان دید به فضای سبز را دارا می باشند.

سایر اطلاعات بخش دهکده گلف:
– مجموعه ورزشی و کلوپ گلف
– تالار و سالن اجتماعات مجلل
– زمین تنیس و اسکواش
– استخر و سالن بدنسازی
– رستوران و کافی شاپ
– هتل
– Proshop

پس از برگزاری جلسات و نشست های متعدد با کارفرما و تعیین کاربری ها، فرآیند بازاریابی دهکده گلف آغاز شد. از چالش های اصلی این پروژه در فاز بازاریابی می توان به اعتماد سازی برای خریداران اشاره کرد.

از آنجایی که در حین عملیات بازاریابی، فعالیت های ساخت و ساز در محل پروژه به طور جدی آغاز نشده بود، دوان ایرانیان برنامه خود را مبنی بر تصویر سازی دقیق از آینده پروژه به منظور جذب خریداران بالقوه و طرح تورهای بازدید از پروژه تنظیم کرد تا خریداران بدون دغدغه از محل پروژه بازدید نموده و بتوانند اطلاعات لازم را در محل پروژه کسب نمایند.
استراتژی فروش در این پروژه، پس از ارائه پیشنهادات متنوع و برگزاری نشست های متناوب که طی آن رضایت کارفرما به صورت کامل حاصل گشت، به چهار شیوه تدوین شد:
۱. واگذاری زمین و ویلا
۲. واگذاری زمین با مجوز ساخت
۳. مشارکت در ساخت با شرکت ها و جذب سرمایه گذار
۴. تهاتر

یکی از چالش های مهم این پروژه را می توان موضوع “قیمتگذاری” دانست که به دلیل نوین بودن کانسپت پروژه، هیچ یک از روش های متداول در زمینه قیمتگذاری برای این منظور مناسب قلمداد نمی شدند.

پس از بررسی استراتژی ها و روش های متفاوت قیمت گذاری، دوان ایرانیان شیوه “قیمت گذاری بر اساس ذهنیت خریدار” را به عنوان مناسب ترین و عملیاتی ترین روش قیمتگذاری در دهکده گلف سرزمین ایران تشخیص داد. بدین منظور، دوان ایرانیان تمرکز خود را بر شناسایی عوامل ایجاد کننده تمایز در این پروژه معطوف کرد. مهمترین ویژگی و عامل تعریف کننده هویت این پروژه استاندارد بالای کیفی آن و تعریف مفاهیم و کاربری هایی بود که تا پیش از این در کشور وجود نداشت، از این رو، ماهیت این پروژه به مثابه «فروش یک رویا» برای مشتریان تعریف شد؛ رویایی لذتبخش که تا پیش از آن وجود نداشت.

از دیگر استراتژی های هوشمندانه دوان ایرانیان در این پروژه ابداع مدل تأمین مالی ویژه درخور ویژگی های اصلی پروژه بوده است. نخستین ویژگی از این مدل مربوط به شرایط رزرو و پیش پرداخت و ویژگی دوم، پرداخت اقساط منوط به پیشرفت فیزیکی پروژه بوده است که این امر خود به خود باعث ایجاد اعتماد در ذهن خریداران می شد.

از ابزار های تبلیغاتی ویژه این پروژه می توان به اقدامات وسیع در حوزه روابط عمومی اشاره کرد. برگزاری همایشی عظیم با محوریت تکنولوژی چمن زمین های گلف توسط متخصص سرشناس زمین های گلف، فیل رایان در سایت پروژه علاوه بر افزایش آگاهی از نام پروژه، باعث بازدید افراد زیادی از محل پروژه شد. این امر یکی از نخستین اقدامات در حوزه روابط عمومی در نوع خود به شمار می رفت.

برگزاری این همایش درست همزمان با فاز فروش و زمان بهره برداری از زمین چمن دهکده گلف بود.


از دیگر فعالیت های دوان ایرانیان پیشنهاد تاسیس یک شرکت بهره بردار از پروژه بود که با موافقت کارفرما مواجه شد اما به دلایل عملیاتی و مدیریتی در اجرا قادر به کسب موفقیت چندانی نبود.

دومین زمینه همکاری شرکت دوان ایرانیان با مجموعه سرزمین ایرانیان؛ همکاری در فروش انبارهای منطقه ویژه اقتصادی بود که با توجه به قرار گرفتن در منطقه ویژه اقتصادی اهرمی قوی در راستای ایجاد مزیت رقابتی این پروژه به شمار می رود.

به علت وجود معافیت گمرکی، کاربری های متفاوتی برای این انبارها در نظر گرفته شده که مواد غذایی و اسانس، کالاهای سخت، سرهم ساز و غیره نمونه هایی از این کاربری ها هستند.

همکاری دوان با سرزمین ایرانیان منجر به فروش بیش از ۱۰۰ واحد ویلایی در دهکده گلف شد. زمانی که حتی جاده آن ناحیه ساخته نشده بود، و فروش کل انبارهای منطقه ویژه به یکی از معتبرترین شرکت های ایرانی شد. دوان یکی از مهمترین علل موفقیت خود در این پروژه را انجام مطالعات وسیع و کسب هر روزه دانش مرتبط به منظور بهینه سازی فرآیند های خود می داند.

پروژه سرزمین ایرانیان از جهات بسیاری برای دوان ایرانیان حائز اهمیت است. ابعاد استثنایی پروژه، حضور مدیران سطح عالی کشور، کاربری های نوین از جمله عواملی است که سرزمین ایرانیان را در کارنامه دوان درخشان می سازد. مدیرعامل دوان، مهندس بشیر انیسی، از پروژه سرزمین ایرانیان به عنوان یک فرصت بزرگ آموزشی یاد می کند و یافته های آن را از مهمترین دستاوردهای دوان ایرانیان می داند.

برای اطلاعات بیشتر به وب سایت پروژه دهکده گلف مراجعه فرمایید:

iland-Golf Resort