مدیریت بهره‌برداری حرفه ای در سیتادیوم ارومیه با راه‌اندازی فودهالی بی نظیر برای اولین بار در غرب ایران

با نظارت و بررسی های صورت گرفته توسط مدیریت توسعه و مدیریت بهره برداری در زمینه انتخاب برندهای مجموعه F&B در مجموعه تجاری تفریحی سیتادیوم، گروه رفتاری مدیریت فودهال سیتادیوم را به عهده گرفته است.

گروه رفتاری از مشهورترین برندهای رستوران زنجیره ای و از محبوب ترین چلوکبابی های تهران به شمار می آید. این برند با سابقه بیش از یک قرن فعالیت در مدیریت رستوران ها و داشتن شعبات متعدد در تهران، توسعه جدید برند خود در مراکز خرید ، پس از مدیریت بهره برداری مجموعه فودکورت بام لند تهران، در سیتادیوم ارومیه آغاز خواهد نمود.

سیتادیوم فضایی است برای گردهمایی بهترین ها؛ که از صاحبین بهترین برندهای ایرانی، دعوت کرده است تا در مرکز خرید سیتادیوم ارومیه حضور پیدا کنند. دوان ایرانیان مشاور استراتژیک توسعه به همراه شرکت اشل به عنوان مدیریت بهره برداری پروژه با برگزاری جلسات تخصصی، بازدید و مذاکرات با برندهای معتبر در صنعت غذایی مراکز خرید، با گروه رفتاری جهت مدیریت مجموعه فودهال سیتادیوم به توافق رسیدند.

امروزه فودکورت‌ها به جزء جدایی ناپذیر مراکز تجاری مدرن تبدیل شده‌اند و اساساً یکی از نقاط قوت و جذابیت مراکز تجاری و تفریحی به شمار می‌روند. می توان گفت یکی از دغدغه‌های اصلی سازندگان مجتمع‌های تجاری، تخصیص فضاهای وسیع و گسترده به فودکورت‌ها جهت جذب جمعیت بیشتر و ایجاد نشاط و سرزندگی است. از طرفی اصطلاح فودهال که در برخی کشورها مترادف فودکورت استفاده می‌شود، کمابیش سازندگان و سرمایه‌گذاران را دچار سردرگمی و ابهام معنایی نموده است.

فودهال نیز همانند فودکورت فضای مشاع گسترده دارد به طوری که در برخی از کشورهای آسیایی و اقیانوسیه این دو مفهوم معادل و به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما ماهیت این دو مفهوم با یکدیگر تفاوت دارد و در اینجا به برخی از این تفاوت‌ها اشاره می‌شود:

۱.فودکورت‌ها اساساً در مراکز خرید تعریف و پیش‌بینی می‌شوند، اما فودهال‌ها در هر مکانی می‌توانند توسعه یابند و این بدین معناست که یک فودکورت در جایی خارج از مراکز خرید تعریف نمی‌شود اما ماهیت فودهال به مرکز خرید وابسته نیست.

۲.غرفه‌های موادغذایی یک فودهال تحت مدیریت و یا مالکیت یکپارچه می‌باشند، در حالی‌که در فودکورت برندهای متفاوتی می تواند تحت مدیریت‌ مجزایی فعالیت داشته باشند.

۳.در فودهال‌ها غذاهای محلی‌تر و با کیفیت بهتری ارائه می‌گردد، در حالی که در فودکورت‌ها غالباً شعبه‌های فست‌فودهای زنجیره ای وجود دارد.

۴.در فودکورت‌ها صرفاً غذا به فروش می‌رسد، اما در فودهال‌ها به خصوص در فودهال‌های اولیه، خواربار و محصولات کشاورزی نیز  در کنار غذاهای محلی به فروش می‌رسد.

نقطه پیدایش و شروع فعالیت چلوکباب رفتاری به سال ۱۲۸۹ بازمی‌گردد؛ زمانی که رستوران‌داری در ایران مفهوم امروزی را پیدا نکرده و در سطح شهر تهران، تنها تعداد انگشت‌شماری رستوران وجود دارد که به معنای واقعی بتوان آن را رستوران نامید. حاج علی‌اکبر رفتاری (پدربزرگ نادر رفتاری)، اولین شعبه چلوکباب رفتاری را در میدان وحدت اسلامی در داخل بازارچه قوام الدوله افتتاح می‌کند و بدین طریق به میزبانی و ارائه غذای ایرانی به مشتریان خود می‌پردازد. شاید حاج علی‌اکبر رفتاری چشم‌اندازی از وضعیت امروزی چلوکباب رفتاری و جایگاه فعلی آن در صنعت رستوران ایران نداشته اما یک اعتقاد مشترک در باور تمامی کسانی که از ابتدا تا به امروز این برند را مدیریت کرده‌اند وجود داشته است، “باور به ارائه بهترین خدمات به تمامی مشتریان و رشد و توسعه روزافزون”، این باور اولیه در تفکر خاندان رفتاری جریان یافته و در هر دهه دستاوردهایی را به ارمغان آورده است.

پس از مدتی چلوکباب رفتاری از میدان وحدت اسلامی به خیابان وحدت اسلامی انتقال یافته و به مدت ۷۰ سال در آنجا فعالیت می‌کند. توجه به بهداشت غذای تهیه شده در چلوکبابی رفتاری، تا حدی بود که برای اولین بار در ایران بازدید مشتریان از آشپزخانه قبل از صرف غذا حق مسلم آنان شمرده می شد. آشپزخانه در سالن غذاخوری به شکلی بنا شده بود که مشتریان به راحتی بتوانند از آن بازدید کنند.

کیفیت مطلوب غذای رفتاری که زبانزد تهران نشینان بود منجر به توسعه چلوکبابی رفتاری شد، و در سال ۱۳۵۴ با همت محمود رفتاری (پیش کسوت ورزش کشتی ایران) تعمیراتی اساسی در این محل صورت گرفت و به ساختمانی ۴ طبقه با زیربنای ۱۵۶۰ متر مربع تبدیل شد که در آن ۵۰ کارگر مشغول به کار بودند. و در این میان با درگذشت حاج علی‌اکبر رفتاری، مدیریت این برند به فرزندانش حاج ابوالقاسم رفتاری و حاج محمود رفتاری انتقال می‌یابد. نقطه عطف برند چلوکباب رفتاری درجایی رخ می‌دهد که نادر رفتاری با قصد و نیت توسعه برند چلوکباب رفتاری و تقویت آن در سال ۱۳۶۴ از انگلستان به ایران بازمی‌گردد و برای چیره شدن بر کسب‌وکار رستوران‌داری، کار خود را از نقطه صفر یعنی کارگری رستوران آغاز می‌کند. به گفته ایشان، این موضوع یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت هر کسی است که می‌خواهد وارد صنعت رستوران‌داری شود.

در حال حاضر چلوکباب رفتاری برندی محبوب در میان مردم ایران است.با توجه به موفقیت شعبات این برند در سطح شهر تهران شعبه وحدت اسلامی (شاپور)، سعادت آباد، دولت، انقلاب، بام لند و  دروازه طهرون، گروه برند رفتاری سعی در جهت توسعه این برند با حفظ کیفیت مرغوب در سایر شهرهای ایران و حتی خارج از ایران را در برنامه های آتی خود دارند. این گروه با توجه به سابقه و تجربه درخشان در بازار، جهت توسعه برند رفتاری مدتی است که در مراکز خرید به عنوان بهره بردار صنعت F&B حضور یافته است. اولین حضور گروه رفتاری در مراکز خرید به عنوان بهره بردار مجموعه فودکورت، در بام لند تهران بوده است.

شرکت دوان ایرانیان با مطالعات فرصت و مهندسی ارزش این پروژه مشاور استراتژیک توسعه پروژه را بر عهده دارد. طبق استراتژی های پیشنهادی از سوی این شرکت، انجام مطالعات بازار جهت بدست آمدن نوع سلیقه ها و الگوهای رفتاری در شهر ارومیه، مطالعات جامع و دقیق از نمونه مراکز خرید موفق دنیا و تجهیز مجموعه سیتادیوم با استانداردهای بین المللی انتخاب سیتادیوم برای فضای خوردن و آشامیدنی مجموعه (F &B)، و مشاوره همزمان با شرکت اشل به عنوان مدیریت بهره برداری،کانسپت فودهال با مدیریت برند رفتاری در فاز A به بهره برداری خواهد رسید.