سخنرانی مهندس بشیر انیسی در چهاردهمین جشنواره تجلیل از کارآفرینان برتر استان تهران

چهاردهمین جشنواره تجلیل از کارآفرینان برتر استان تهران روز چهاردهم مرداد ۱۴۰۱ با حضور مقامات کشوری اعم از معاون اجرائی رئیس جمهور،‌ معاون وزیر کار، مشاور وزیر کشور، استاندار تهران، مدیر کل اداره کار، مسئول کارگروه اقتصادی مقام معظم رهبری، مهندس بشیر انیسی به عنوان رئیس کانون کارآفرینان استان تهران و … در سالن تلاش برگزار شد و طی آن از کارآفرینان برتر ۱۴۰۱ در بخش های صنعت، خدمات و کشاورزی تقدیر شد.

مهندس بشیر انیسی، متولد سال ۱۳۶۱ از کارآفرینان برتر کشور است و هم اکنون به عنوان رئیس کانون کارآفرینان استان تهران فعالیت می‌کند. آقای انیسی شرکت دوان ایرانیان را به عنوان اولین شرکت مشاوره مدیریت استراتژیک در صنعت ساختمان را تاسیس کرده و به عنوان کارآفرین این صنعت، فعالیت‌های گسترده ای را در صنعت املاک و مستغلات و حوزه خدمات ساختمان به انجام رسانده است.

وی کارشناس ارشد اقتصاد و تجارت الکترونیک و کارشناس ارشد MBA و دارای مدرک مدرسی کارآفرینی از دانشگاه صنعتی شریف است. در چهاردهمین جشنواره تجلیل از کارآفرینان برتر استان تهران او در کنار سایر مقامات ارشد کشور از جمله سخنرانان مهم مراسم بود و در حاشیه این جشنواره و حتی مدت‌ها قبل از آنکه به عنوان رییس کانون انتخاب شود، تلاش‌های گسترده ای را برای ایجاد یک مکانیزم فراگیر برای بهبود فضای فعالیت کارآفرینان و شکل گیری آسان کسب و کارهای خلاقانه شروع کرده بود. در ادامه چکیده ای از موضوعات مطرح شده در قالب این جشنواره آمده است:

موضوع نخست: نقش دولت سیزدهم در جامعه کارآفرینی

رویکرد کلان مدیران کشوری نسبت به مسأله کارآفرینی و اهمیت کارآفرینان از جمله مهمترین مسائل این جشنواره نسبت به جشنواره های قبلی است. دولت سیزدهم با توجه به اهمیتی که به مساله کارآفرینی در شکوفایی اقتصاد و اشتغال در کشور قائل است، قاطعانه از مساله کارآفرینی و اشتغال حمایت می کند. اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران و آقای دکتر منصوری، استاندار تهران، مدیر کل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت کار، آقای دکتر زند وکیلی، و وزیر کشور، بخصوص مشاور ایشان آقای دکتر طهوری به این مساله توجه ویژه ای دارند و اهمیت ویژه ای نسبت به این مساله هم از جنبه نظری و هم در عمل و اجرا قائل هستند.

شورای عالی اشتغال برای حمایت از کارآفرینان مصوبه ای را در سال ۱۳۸۹ تصویب کرده که تقریبا تا امروز تمام بندهای آن هنوز اجرایی نشده است. طبق مفاد این مصوبه یکی از فعالیت هایی که باید انجام می‌شد، فعال سازی کانون‌های کارآفرینی به عنوان اتاق فکر دولت بود که این مساله به صورت جدی در سطح ملی در حال عملیاتی شدن است. البته در این زمینه نیاز به مطالعات بیشتری است؛ اما به طور کلی، تغییر ساختار و حرفه‌ای‌تر شدن جشنواره، اضافه شدن بخش‌های دیگری در کنار سه بخشی که تا حالا در دستور کار جشنواره بود یعنی؛ صنعت، خدمات و کشاورزی، برای سال‌های آینده ( برای مثال حوزه بانوان، تجارت الکترونیک، کسب  وکارهای روستایی و …) از مواردی است که می‌توان به آن ها اشاره کرد.

موضوع دوم: پروژه کارت سبز کارآفرینی

از جمله برنامه هایی که با کمک دولت جدید در حال نهایی شده است؛ موضوع کارت سبز کارآفرینان است. خوش بختانه دولت سیزدهم با همسویی گسترده ای که در حوزه نظری و عملی با این مساله دارد از این کار بزرگ حمایت کرد و کانون کارآفرینان توانست کارت سبز کارآفرینی را به عنوان یکی از فاکتورهای تجلیل از کارآفرینان عملیاتی کند. بسیاری از کشورهای دیگر، سالهاست چنین سیستمی را در حمایت از تسهیل فرآیند کارآفرینان اجرایی کرده اند. کارت سبز به این معناست که کارآفرین فارغ از بروکراسی‌های اداری رایج می‌تواند کارش را انجام دهد و گردش کار این قشر به شکل قابل ملاحظه ای تسهیل می‌شود. فعالیت های این چنینی نه تنها سیستم را به سمت عملگرایی سوق می دهند، بلکه با بهبود اکوسیستم اقتصادی کشور و ترفیع منزلت اجتماعی کارآفرینان، مانع از مهاجرت بسیاری از جوانان کارآفرین از ایران می شوند.

موضوع سوم: درباره کانون های کارآفرینی

هیات امنای کانون‌های کارآفرینی از شش عضو دولتی و شش عضو کارآفرین تشکیل می‌شود. سپس با انتخاباتی که انجام می‌شود هیات مدیره شکل می‌گیرد؛ یعنی رییس و دبیر مشخص می‌شوند. در ضمن شش عضوی هم که به عنوان هیات امنا معرفی می‌شوند، با انتخاب خود کارآفرینان انتخاب می‌شوند و این مساله باعث شده است تعامل خوبی هم در میان جامعه کارآفرینان کشور و هم بین این جامعه و دولت ایجاد شود. کانون کارآفرینان حدود ده سال است که تشکیل شده و کارهای بزرگی را هم انجام داده است. ازجمله تدوین نقشه راه کارآفرینی، تنظیم اساسنامه مرکز کارآفرینی که در آن دریافت مجوز شتاب دهنده‌ها مطرح است و همینطور تدوین بسته پیشنهادی کارآفرینان، مصوب شورای اشتغال و کارهای متعدد دیگر از جمله دستاوردهای این نهاد تا امروز بوده است.

وظیفه اصلی کانون‌های کارآفرینی این است که بین دستگاه‌های مختلف تعامل ایجاد کنند. از جمله بین دولت و کارآفرینان یک ارتباط قوی کاری و فکری صورت دهند. روند کاری این کانون ها بر سیستم نهادگرایانه و ساختاری استوار است. از این رو نهادی که به عنوان اتاق فکر از میان کارآفرینان انتخاب شده می‌تواند صرف نظر از این که تیم اجرایی بعدی چه کسانی هستند به کار خود ادامه دهد. کارآفرینان در همه جای دنیا دغدغه‌های اجتماعی و ملی فارغ از کسب و کار خود دارند. در واقع حرکت در این مسیر برای قشر کارآفرین جزو مسئولیت‌های اجتماعی این افراد است که به صورت بنیادین به توسعه کشور اعتقاد دارند. به عبارت دیگر این افراد برای کسب و کاری که راه می‌اندازند یا ایده ای که برای یک کسب و کار دارند دغدغه‌های ملی و اجتماعی دارند و این مهم ترین ارزشی است که برای این جامعه می‌توان قائل بود.